Bent u op zoek naar handige tips of wilt u inspiratie op doen?
We hebben enkele interessante websites voor u geselecteerd met meer informatie. Heeft
u zelf een leuk artikel, tip dan de redactie.
Kinderen met dyscalculie in het reguliere onderwijs
bron: Infonu
Als er wordt gesproken over dyscalculie in het reguliere onderwijs dan gaat het over kinderen die moeite hebben met rekenen. Er zijn verschillende manieren waarop deze problemen zich kunnen uiten. Het kan zijn dat deze kinderen erg slim overkomen en…
lees
verder
›
Waarom een eindexamenleerling zo lang in de piepzak laten zitten?
bron: de Volkskrant
De officiële uitslag komt pas vandaag, maar Samira van Otterloo weet al weken dat het er niet goed uitziet. De 15-jarige leerling behoort tot een klein groepje scholieren dat de examens al met hun leraren heeft besproken. Haar school, X11 media en vormgeving in Utrecht, besprak twee weken voor de uitslag de voorlopige resultaten met alle eindexamenkandidaten. Dat is bijzonder, want doorgaans krijg …
lees
verder
›
Kan dat, van je wiskundeangst afkomen?
bron: NRC
Journalist Brigit Kooijman ging, 45 jaar na dato, op bijles bij haar oude wiskundeleraar om éíndelijk te begrijpen of er zoiets is als de wortel van min drie.
lees
verder
›
In India kennen sommige leerlingen het alfabet niet meer
bron: NRC
Tijdens de pandemie is de kloof tussen particulier en openbaar onderwijs in India verder toegenomen. Onderzoekers vrezen een ‘verloren generatie’ van arme leerlingen.
lees
verder
›
Rosiri (8): Wit leer
bron: NRC
Rosiri heeft bijles wiskunde maar haar gedachten dwalen af. Feuilleton van Iris Koppe over een modern kind van gescheiden ouders
lees
verder
›
Onderwijs moet kansen openhouden, niet kinderen in laatjes proppen
bron: de Volkskrant
Stop met pushen, ouders! Houd eens op met stressen en dwingen om kinderen op het hoogste niveaus van het voortgezet onderwijs te krijgen, zei minister Arie Slob. 'Het vmbo is geen vergaarbak van kinderen die niet naar havo of vwo kunnen en dus maar naar het vmbo moeten', vindt Slob. Het vmbo is een prachtige opleiding! Op het eerste gezicht is het een sympathiek pleidooi. Het is akelig voor een ki …
lees
verder
›
Vraag een leerling niet om een breuk te vermenigvuldigen
bron: NRC
Leerlingen en studenten worden onderworpen aan allerlei toetsen. Toch daalde het niveau van het basis- en voortgezet onderwijs de afgelopen twintig jaar. Hoe kan dat?
lees
verder
›
De vier pijlers van goed rekenonderwijs
bron: Infonu
De vier pijlers is een methode om goed reken-wiskundeonderwijs vorm te geven. Het zijn de basisprincipes die in iedere goede rekenles terugkomen. Eigenlijk wordt het meeste onbewust al toegepast maar het is goed om ook eens bewust naar deze pijlers t…
lees
verder
›
'Het Nederlandse onderwijs glijdt langzaam af'
bron: de Volkskrant
Het niveau van Nederlandse leerlingen daalt, concludeert de Onderwijsinspectie in het jaarverslag. Inspecteur-generaal Monique Vogelzang maakt zich zorgen. 'Steeds meer leerlingen verlaten het basisonderwijs zonder dat ze goed kunnen lezen.' De afgelopen twintig jaar zijn basisschoolleerlingen en middelbare scholieren slechter gaan presteren, blijkt uit uw onderzoek. Komt dat als een verrassing?'N …
lees
verder
›
Gouden handjes
bron: de Volkskrant
Een Vakcollege is een vmbo en mbo ineen, met veel praktijkles. Een uitkomst voor leerlingen die moeite hebben met leren uit boeken. Er heerst opperste concentratie in het lokaal van het vmbo de Bossche Vakschool in Den Bosch. Drie meisjes, gehuld in witte schortjes met roze stiksels en boorden, zijn in de weer met krul- en stijltangen om het haar van hun twee klasgenootjes te modelleren. Het lokaa …
lees
verder
›
Gemiddeld een zeven halen om over te gaan
bron: NRC
Het valt leerlingen niet aan te rekenen dat ze zesjes halen. Laat een gemiddelde zeven de norm worden, bepleiten Michiel Westenberg en Jan van Driel.
lees
verder
›
Op van de zenuwen
bron: de Volkskrant
Gek is dat: als Tessa danst, voor een volle zaal, is ze niet bang om te falen. Maar nu, vlak voor haar eindexamen havo, heeft de stress haar goed te pakken. ‘Zolang ik kan improviseren, gaat alles goed’, zegt Tessa (18). ‘Als ik dans, twijfel ik niet. Ik kan dansen, altijd. Ik vertrouw op mijn lichaam. Een fout kan ik meteen herstellen. Op school is het goed of fout. Dat is precies waarom ik zo’n …
lees
verder
›